X

مقالات

مطالب مفید / مقالات

بازسازي موهاي سوخته و وزشده با درمان خانگی

28 دی 1394 11:07 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3 با 1 رای
بازسازي موهاي سوخته و وزشده با درمان خانگی

شايد آزار‌دهنده‌ترين اتفاق براي افراد وز شدن موهاي نازنين‌شان باشد؛ اتفاقي كه هراز گاهي همه ما بعد از هر بار رنگ يا دكلره كردن موها درگيرش مي‌شويم و به هر دري مي‌زنيم تا گيسوان‌مان به روزهاي اوج خود بازگردند. اگر زياد اهل رسيدگي به موها و ويتامينه كردن آنها با ماسك‌هاي طبيعي همراه با تغذيه مناسب نيستيد نبايد منتظر معجزه باشيد. بلايي كه بر سر موهاي شما آمده تنها با يك دوره طولاني تقويت و رسيدگي درمان مي‌شود؛ پس روي صحبت ما با شماست كه ديگر قرار نيست با همين موهاي وز سر كنيد. دواي درد شما همين جاست.
شر موهاي  وز را بكنيد
همه روش‌هايي كه اين روزها براي صاف، فر و حالت دادن به موها به كار مي‌گيريم در كوتاه‌مدت عوارضي همراه دارند. اما شايد بگوييد كه تا به حال موهاي خود را رنگ نكرده‌ايد و كلا عادت به استفاده از اتو و سشوارهاي حالت‌دهنده مو نداريد و موهاي‌تان تنها با تغييرات آب و هوا حالت وز و زشتي به خود مي‌گيرند.

دليل‌تان هر چه كه باشد بايد بدانيد موهاي ما از ساختماني سه لايه با هزاران سلول تشكيل شده است كه براي سالم و درخشان ماندن نياز به رسيدگي و رطوبت مناسب دارد. زماني كه كوتيكول لايه بيروني موها در معرض رنگ‌هاي شيميايي و حرارت‌هاي زياد وسايل حالت‌دهنده قرار مي‌گيرد به مرور سلامت خود را ازدست داده و وز و خشن مي‌شود.

البته تا زماني كه موها مرتب صاف مي‌شود آسيب ديدگي موها به خوبي قابل مشاهده نيست، اما به شستن و خشك كردن موها بعد از حمام و يا با هر تغيير آب و هوايي سوخته و وز به نظر مي‌رسند و تارهاي مو از ريشه بي حالت و كدر مي‌شوند.

از طرفي افرادي كه موهاي خشك و مجعدي دارند بيشتر از هر كسي مستعد وز و خشن شدن موها هستند اما اين قصه سردراز دارد پس بهتر است با كمك روش‌هاي زير تا دير نشده به موهاي‌تان سر وساماني بدهيد.

 

چرا موهاي‌مان وز و سوخته به نظر مي‌رسد ؟
1. درست برخلاف تابستان در فصول سرد سال موهاي ما به دليل نبود رطوبت خشك و وز مي‌شوند؛ بنابرابن آبرساني به موها با محصولات هيدراته معتبر در اشكال مختلف ماسك و نرم كننده‌هاي مو كمك ويژه‌اي به نرم و لطافت بخشيدن به موها مي‌كند.

2. حمام كردن با آب داغ به ويژه زماني كه موهاي شما به دفعات رنگ يا دكلره شده‌اند رطوبت و چربي طبيعي آن را از بين مي‌برد و در نتيجه بعد از هر بار حمام موهاي شما سوخته و خشن به نظر خواهند رسيد. پس به توصيه متخصصان بعد از شست‌وشو، موهاي خود را با آب‌سرد آبكشي كنيد چراكه آب سرد به بسته شدن كوتيكول‌هاي مو و حفظ رطوبت آن كمك ويژه‌اي مي‌كند؛ از طرفی به محض قرار گرفتن در معرض هواي گرم يا سرد خارج از حمام موهاخشك شده و در نهايت وز و شكننده مي‌شوند.

3. تمامي مواد صاف كننده كه با عنوان‌هاي مختلف كراتينه در بازار موجود هستند، آسيب‌هاي جدي به ساختمان موهاي شما وارد مي‌كنند؛ بنابراين غير از سالن‌هاي انگشت‌شمار كه از مواد استاندارد براي صاف كردن موهاي آسيب ديده شما استفاده مي‌كنند، درصد زيادي از آنها موقتي است و در مدت‌كوتاهي اوضاع را از هماني هم كه بوده خراب‌تر مي‌كنند پس گول تبليغات را نخوريد.

4. عمده‌ترین دليل وز شدن موهاي سالم در سال‌هاي اخير غير از سهل‌انگاري در مراقبت، استفاده بيش از اندازه از وسايل حالت‌دهنده به ويژه اتوي مو با حرارت بالاست؛ حرارتي كه اگر روي پوست شما قرار گيرد باعث تاول مي‌شود و دمار از روزگار موهاي شما در مي‌آورد.

شايد تا امروز به اين موضوع دقت نكرده باشيد اما همين شامپوهاي ساده، نرم كننده و اسپري‌هايي كه براي شستن و حالت دادن به موهاي خود استفاده مي‌كنيد، مي‌توانند به آنها آسيب بزنند چرا كه تعدادي از اين محصولات در تركيبات خود الكل دارند و به سادگي موها را از ريشه مي‌خشكانند. پس توجه داشته باشيد كه هنگام خريد سراغ محصولات فاقد الكل برويد.

5. یکی از شایع ترین اتفاقاتی که سلامت موهای ما را به خطر می اندازد عادت نداشتن ما به استفاده از نرم کننده و ماسک های آبرسان و تقویتی است.ترکیباتی که بعد از شستشوی موها در حمام اجازه خرد شدن یا هر گونه آسیبی را به ساختمان مو نمی‌دهد.اما نوع محصولی که قرار است از آن به عنوان نرم کننده استفاده کنید اهمیت زیادی دارد پس با کمی تحقیق و جستجو یکی از موثرترین انواع آن را انتخاب و مصرف کنید. تجربه دیگران در خوب یا بد بودن یک محصول هم به انتخاب شما کمک وی‍ژه ای خواهد کرد.

6. اما به عنوان دليل و نكته تكراري آخر بايد تاكيد كنيم كه استفاده از مواد دكلره و رنگ‌هاي شيميايي براي تغيير رنگ موهاي‌تان را به حداقل برسانيد چرا كه موهاي شما هر چند مقاوم و سالم باشند، در برابر اين مقدار تركيبات شيميايي آسيب ديده، سوخته و وز به نظر مي‌رسند.


هيچ فاكتوري بهتر از غذا نمي‌تواند حال موهاي شما را خوب و سلامت آن را بازيابي كند

 وز وزي‌ها چي بخورند؟
هيچ فاكتوري بهتر از غذا نمي‌تواند حال موهاي شما را خوب و سلامت آن را بازيابي كند؛  بنابراين بهتر است:

- از سبزيجات سبزرنگ تازه به ويژه اسفناج و انواع جوانه‌ها مانند عدس، ماش، گندم و جو در وعده‌هاي غذايي خود استفاده كنيد؛ براي مثال خوردن سالاد با چاشني روغن كنجد يا زيتون معجزه مي‌كند.

- كمبود آهن و پروتئين دليل ديگري است كه موهاي شما را در خطر آسيب ديدگي قرار مي‌دهد؛ پس بهتر است مصرف حبوبات، گوشت قرمز، تخم مرغ و ميوه‌هاي خشك در طول هفته را فراموش نكنيد.

- بعضي از افراد به دليل شرايط جسماني خود از نبود اسيد فوليك كافي و ويتامين‌هاي مورد نياز بدن رنج مي‌برند . توصيه ما اين است كه با مراجعه به يك متخصص تغذيه اين كمبودها را شناسايي و براي رفع آنها از مكمل‌هاي لازم استفاده كنند. مصرف قرص‌هاي امگا 3 يكي از اين راه‌حل‌هاست.

- بيوتين یا ویتامین B7 ويتامين ديگري است كه وجود آن براي ترميم بافت موهاي سوخته و آسيب‌ديده بسيار ضروري است اما بهترين راهي كه مي‌توانيد با آن بدن خود را ويتامينه كنيد مصرف روزانه چند عدد گردو، بادام و ديگر مغزهاي آجيل به علاوه مصرف ميوه‌هايي مانند موز و انبه است.

- اما در مورد وعده‌هاي غذايي تاكيد مي‌كنيم كه غذاهاي سرشار از حبوبات و سبزيجات مانند انواع ‌آش، حليم خوراك عدس و لوبيا بهترين انتخابي است كه شما مي‌توانيد براي سالم‌سازي موهاي خشك و وز شده‌تان داشته باشيد. فراموش نكنيد كه در اين مدت بايد قيد خوردن فست فودهاي پر ضرر را بزنيد.

ماسك‌هاي خانگي براي موهاي سوخته و وز شده
در كنار تمام مراقبت‌ها و رژيم‌هاي غذايي براي داشتن موهايي سالم و زيبا استفاده از ماسك‌هاي طبيعي با روش‌هاي خانگي تاثير شگفت‌انگيز ديگري دارد. اين ماسك‌ها براي سلامت موهاي آسيب ديده شما گردآوري شده است

ماسك كره
يكي از بهترين و ساده‌ترين راه‌حل‌هاي تقويت موهاي وز شده آغشته كردن آن به كره است. كره كه از محصولات لبني پرطرفدار است، خاصيت‌ فراواني براي تغذيه موهاي آسيب ديده شما دارد. پس بنا به حجم موهاي‌تان مقداري كره را كه از قبل از يخچال خارج كرده ايد به موها زده و با استفاده از كلاه مخصوص به مدت نيم ساعت بپوشانيد و در آخر موها را با شامپو و آب ولرم شسته و آبكشي كنيد.

ماسك روغن بادام و زيتون
تركيب استثنايي روغن بادام شيرين و زيتون و قرار گرفتن آن لابه لاي موها به رفع خشكي و آسيب موها كمك ويژه‌اي مي‌كند. پس اين روغن‌ها را تركيب كرده و بعد از ماساژ موها با آن كلاه و حوله گرمي را به مدت 30 دقيقه روي سر قرار دهيد. اين بار هم بعد از نيم ساعت سرتان را با شامپو بشوييد. این ماسک یکی از موثرترین  ترکیباتی است که در زمان کمی موهای خشک و آسیب دیده  شما را مثل روز اول درخشان و زیبا می کند.

تركيب شامپو با تخم مرغ
 تنها ماده‌اي كه پروتئين را به صورت مستقيم به موهاي شما منتقل مي‌كند تخم مرغ است. اين راه‌حل ساده و ارزان‌قيمت بهترين روش براي درمان موهاي وز شده از رنگ و حرارت حالت‌دهنده‌ها است. براي اين كار هفته‌اي يك بار شامپوی خود را به اندازه دو بار شست‌وشو با تخم‌مرغ تركيب كرده و بعد از آغشته كردن، موها را ماساژ و بعد از 5 دقيقه آن را از روي موهاي خود بشوييد.

معجزه سركه سيب
همه ما مي‌دانيم كه روغن زيتون و سركه سيب هر كدام چه خواص بي‌اندازه‌ مفیدی در ترميم و رشد ساختمان مو دارند؛ بنابراين براي استفاده از اين ماسك معطل نكنيد. يك قاشق چاي‌خوري سركه سيب را با دو قاشق غذا خوري روغن زيتون و سه عدد سفيده تخم‌مرغ مخلوط كنيد و ماسك به دست آمده را به مدت سي دقيقه روي موها بگذاريد. سر خود را با كلاه مخصوص رنگ بپوشانيد تا تركيبات ماسك بهتر به خورد موهاي‌تان برود.
منبع:مجله سیب سبز

 
 

ویدئو
تصاویر پیوست
امتیاز دهید:
نظرات

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.